Praktische informatie

Kosten en vergoedingen psychologische behandeling

Door de verzekering
Met de meeste zorgverzekeraars heb ik een contract (CZ/OHRA/Delta Lloyd, DSW, Menzis, Zilveren Kruis) waardoor de kosten rechtstreeks bij de zorgverzekeraar worden gedeclareerd. Psychologische behandeling zit in de basiszorg. Het verplicht eigen risico voor 2018 is vastgesteld op €385,-. Tijdens de intake wordt een inschatting gemaakt hoeveel gesprekken voor de behandeling nodig zijn. Afhankelijk van de ernst van het probleem kom je in aanmerking voor een kort/middellang of intensief traject.

Door de zorgverzekeraars waarmee ik geen contract heb, wordt afhankelijk van je polis een groot deel vergoed (60-85%). De rekening stuur ik naar jezelf aan het eind van het traject waarna je het bij je zorgverzekeraar in kan dienen.

Om voor vergoeding van de behandeling in aanmerking te komen heb je een verwijsbrief van je huisarts nodig. Tijdens het intakegesprek neem je deze verwijsbrief mee met een identiteitsbewijs en je verzekeringsnummer.

Niet verzekerd

Bij OZP (onvolledig zorgproduct) gaat het om behandelingen die niet in aanmerking komen voor vergoeding van de Zorgverzekeringswet. Hieronder vallen werkgerelateerde problemen, relatietherapie en aanpassingsstoornissen. Wanneer je behandeling voor deze problemen wilt, dien je de kosten zelf te betalen. Het tarief voor onverzekerde zorg is € 101,02,- per gesprek van 50 minuten, zonder btw. Er is geen verwijzing van de huisarts nodig. Als je twijfelt of je vraag al dan niet voor vergoeding van de zorgverzekeraar in aanmerking komt, aarzel niet om even te bellen of te mailen.

Particulieren en bedrijven:

Voor 2018 gelden de volgende tarieven:

Particulieren:
Coaching €100,- exclusief 21% btw.

Bedrijven:
Coaching en preventie €130,- exclusief 21% btw.

Kosten en vergoedingen vijfgesprekkenmodel

Kosten voor bedrijven: € 650,- voor 5 gesprekken
Kosten voor particulieren: € 495,- voor 5 gesprekken
Verlenging met e-mailconsulten: € 75,- voor 5 e-mailconsulten.
Het is  zinvol om extra feedback te krijgen wanneer je aan het oefenen bent met nieuw gedrag in de praktijk.  Via e-mailconsulten krijg je deze feedback.

Afmelden en wijzigen van een afspraak

Wil je een afspraak afzeggen? Bel dan tijdig af – minimaal 24 uur van te voren. Zo voorkom je dat ik de kosten voor de afspraak € 50,- in rekening breng. Deze kosten kan je niet declareren bij de zorgverzekeraar. Afzeggen kan telefonisch of per mail.

Ben je twee keer niet op een afspraak verschenen zonder af te bellen, dan ben ik helaas genoodzaakt de behandeling af te sluiten.

Privacy en informatieverstrekking

Je gegevens vallen onder de privacywet. Ik geef geen informatie aan derden over de inhoud van de behandeling. Soms wordt er om informatie gevraagd, bijvoorbeeld voor een arts. Ik geef deze informatie in dat geval alleen nadat jij daar toestemming voor hebt gegeven. Ik hanteer de gedragscodes van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).

Klachten

Ik streef naar kwaliteit en een goede dienstverlening. Ben je niet tevreden? Bespreek het.
Dan zoeken we samen naar een oplossing. Komen we er samen niet uit, dan kan je terecht voor je klacht bij het Nederlands Instituut voor Psychologen.

De praktijk heeft een kwaliteitsstatuut en privacybeleid volgens de regels van GGZ Kwaliteitsstatuut.

Klik hier voor mijn kwaliteitsstatistuut.